مکتوس

سئو سایت ها

مکتوس

سئو سایت ها

بایگانی
  • ۰
  • ۰

پرتقال یک عدد از فراوانترین میوه‌های جان دار در استان‌های شمالی کشور ایران هست که کمتر به بحث تغذیه‌ای آن در علم ها دامی به‌‌ویژه تغذیه طیور اعتنا گردیده است، لذا آزمایشی به منظور بررسی تأثیر پوست کم آب شده این میوه بر بعضی از پارامترهای خونی جوجه‌‌های گوشتی با 400 قطعه جوجه یک‌روزه از سویه راءس 308 در قالب یک طرح کاملاً تصادفی شامل 5 تیمار، 4 تکرار و 20 قطعه جوجه در هر تکرار انجام شد . تیمارهای آزمایشی مشتمل بر تیمار شاهد و سطح های 5 / 1 و 3 درصد پوست پرتقال کم آب گردیده از ابتدای عصر پرورش تا 42 روزگی و سطح ها 5 / 1 و 3 درصد پوست پرتقال کم آب شده از ابتدای دوره پرورش تا 21 روزگی در جیره مصرفی جوجه‌‌های گوشتی بود . به مراد آنالیز پارامترهای خونی(کلسترول، تری‌‌گلیسیرید، LDL[1]، HDL[2]، [3]VLDL و اسید اوریک) نمونه‌های خون در 42 روزگی از تکرارهای هر تیمار جمع‌آوری شد . براساس نتایج این آزمایش، تیمارهای دربردارنده پوست پرتقال نسبت به تیمار شاهد، مقادیر کمتری گلوکز، کلسترول، LDL و VLDL در خون داشتند(05 / 0P<) . اما تیمارهای آزمایشی بر مقدار اسید اوریک و HDL خون تأثیر معنی‌‌‌‌‌‌داری نداشتند(05 / 0P>) . در نهایت، براساس فیض این پژوهش پوست پرتقال خشک گردیده میتواند اثرات مثبتی بر وضعیت تندستی جوجه‌‌های گوشتی داشته باشد . 

خرید مرغ

مقدمه 

به استدلال این‌که طعام همچنان بخش اعظم هزینه تولید انواع تولیدات طیور را به خویش اختصاص می‌دهد، بدین ترتیب محاسبه مداوم منابع نو و متعدد مواد خوراکی اضطراری می‌باشد، به­طوری­که بایستی ایجاد کنندگان غذا طیور همواره از امکان بالقوه مواد خوراکی نو مطلع شوند(گلیان و سالارمعینی، 1378) . استفاده از ضایعات کشاورزی در تغذیه دام و طیور دلیل مهمی در کاهش رقابت فی مابین انسان و دام یا طیور بر راز غذاست، چرا که اقلامی از قبیل ذرت، سویا و گندم در تغذیه بشر و دام یا این که طیور مشترک می باشد . پرتقال یک عدد از فراوانترین منابع تغذیه‌ای بالقوه در استان‌های شمالی ایران میباشد که کمتر به بحث تغذیه‌ای آن در علوم دامی به‌ویژه تغذیه طیور اعتنا شده می‌باشد . چند از محققین از جمله اولرومی و همکاران(2010) و هسین و همکاران(2006) تحقیقاتی در زمینه ارزش غذایی و تأثیر آن بر عملکرد طیور انجام دادند البته تاکنون آزمایشی در زمینه تأثیر پوست پرتقال بر پارامترهای خونی جوجه‌های گوشتی در باطن و بیرون مرز و بوم انجام نشده، لذا هدف از این آزمایش محاسبه اثر پوست پرتقال در تغذیه جوجه‌های گوشتی می‌باشد . 

  • ۹۷/۰۶/۲۵
  • امین طیرانیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی